Michał Warda, som utgjør den ene halvdelen av White Smoke Studio-kollektivet (den andre halvdelen er Dorota Kaszuba), er kjent for å velge sine verktøy veldig nøye. Når det ikke er bryllupssesong, jobber han hovedsakelig i studioet sitt i bydelen Ochota i Warszawa eller på lokasjon og organiserer kommersielle bilder, reklame og personlige merkevarebilder.
Når det gjelder lys, bruker han hovedsakelig LED-paneler fra Nanlite. Hvorfor velger han konstant belysning? Vi spurte om ham ville dele sine erfaringer med oss og vise noen eksempler på hvordan han bruker LED-lys i ulike fotoshoots.
Hva er fordelene med LED-lys?
- LED-lys kan enkelt blandes med eksisterende lys når vi tar bilder på lokasjon. Nanlite-paneler lar deg enkelt kontrollere effektene som oppnås med gelfiltre og reflektorer. Når vi bruker RGB-paneler, kan vi justere fargen nøyaktig, noe som gjør at bildet ser konsekvent og naturlig ut. Det er også enkelt å tilpasse LED-paneler til opptak i feltet. Du kan gi dem strøm fra en stikkontakt eller med eksterne batterier, slik at du ikke trenger å bruke store og dyre strømforsyninger. De blir ikke varme og er energieffektive, og strøm og temperatur stabiliseres i løpet av få sekunder etter at de er slått på.
- Jeg har lagt merke til at hvis vi ikke jobber med profesjonelle modeller eller skuespillere, så blir folk mye lettere vant til konstant lys. Jeg kan skape en intim atmosfære for å portrettere raskere, noe som hjelper meg å få frem den modellens naturlige look.
- Når du jobber med ulike lysreflektorer, diffusorer og flagg, er det enklere og fremfor alt raskere å få de effektene vi ønsker. Vi finpusser oppsettet raskere, og som et resultat går hele fotograferingen mye smidigere.
- Noen ganger lager vi korte videoer for sosiale medier for kundene våre. Oppsett med LED-lamper er klart, og vi kan jobbe samtidig og bruke samme utstyr.
Med bare én lampe
Dette bildet ble tatt med kun én Nanlite Forza 500-lampe plassert til venstre. Jeg brukte full effekt med dobbel diffusjon (to diffusere med grid og en 120 x 120cm ramme). Et flagg blokkerte lyset for å hindre at det lyser opp bakgrunnen for mye. Sidebakgrunnen til høyre fungerte også som en svart skjerm som absorberer for intensivt lys. I studioet kaller vi det vanligvis for “negativ fylling”.
Nanlite Forza 500 har høy effekt og gir mye lys. Vi hadde nok strøm til tross for en smal blenderåpning på et mellomformat kamera. Bortsett fra det gir Nanlite Forza 500 en fantastisk fargegjengivelse, noe som reduserer redigeringstiden betraktelig.
Ett lys med to rør
Vi ønsket å få et bilde som var pent skulpturert kun med lys og som ikke krevde noen ytterligere etterbehandling. Dette bildet trengte bare noen få redigeringer. Vi brukte tre lys. Bak hodet deres hadde vi en Nanlite PavoTube 15C. Lyset på høyre side kommer fra Forza 60-LED, og det er gjort mykere med en diffusor. På samme side, men ikke i samme linje, har jeg plassert en annen PavoTube 15C, med en grid som gjorde lyset mer fokusert.
Vi tar et oppsett bestående av Nanlite PavoTube 15C og Forza 60B for nesten alle oppdrag. En liten lampe med mange muligheter.
Lindbergh med to lys
Dette Lindbergh-bildet ble tatt med to lys. Nanlite Forza 60 ble plassert ovenfra mot håret for å gi det en myk glød. Foran plasserte vi to V-flats (høye V-formede blendere) med en Forza 500 og en parabolisk softbox uten diffusorer. På den måten oppnådde vi et skarpere, mer fokusert lys som får frem modellen. Ved å konvertere bildet til svart/hvitt oppnådde jeg den fine teksturen jeg ønsket, og et utseende som ligner teaterfotografering.
Ved hjelp av LED-lys er det mye enklere å kontrollere effekten når du belyser ansiktet med skarpt, direkte lys. Fargenyanser og skygger er avgjørende for det endelige resultatet.
Nanlite Mixpanel i aksjon
I denne reklameshooten har jeg brukt to LED Nanlite Mixpanels, tre PavoTubes og en blits, alt samtidig. Mixpaneler på full effekt ble plassert på sidene. Det er en flott løsning hvis jeg raskt må sette opp en fargesterk scene med høy effekt. Gardinen bak modellen ble belyst fra hver side med PavoTubes. Blits med parabolske reflektorer ble bare brukt til å utfylle skyggene. Nanlite Mixpaneler er allsidig som en sveitsisk militærkniv. De tilbyr ganske stort lysområde, så de fungerer bra når jeg må belyse hele rommet eller simulere en solnedgang som kommer inn gjennom døren.
De gir et sterkt, skarpt lys i et bredt fargespekter. Videre er Nanlite Mixpanel drevet med et V-lock-batteri, og er derfor meget portabel.
Det beste med RGB-lys er de nesten ubegrensede mulighetene for å skape stemningen i bildet. Det betyr uendelig med kreativ moro!
Morgenlys
Dette livsstilsbildet viser mitt favoritt-oppsett for reise. Det er en kombinasjon av Nanlite Forzas 60B (bi-color) med en projektor som i dette tilfellet simulerer sollys som kommer gjennom et vindu. Vi plasserte lampen på balkongen en overskyet dag, men oppnådde effekten av en solrik morgen. Vi plasserte en gobo-plate i projektoren som simulerer et vindu med persienner for å understreke scenens naturlighet. Hvorfor Forza 60B og ikke 60? For å kunne justere en varmere hvitbalanse presist, her cirka 4200K.
Hva er en gobo?
I studiofotografering betyr en gobo en modifikator som lar deg projisere et mønster som etterligner naturlig lys som trenger gjennom løv, eller som dette tilfellet, et vindu med persienner. Du kan lage en gobo selv, men Nanlite har gjort det enklere hvis du bruker et projektor-feste for Forza 60/60B. Bare skyv inn en av de mange ferdige platene for å oppnå ønsket effekt.
Cover-look
Dette er et godt eksempel på skjønnhetslys i en fotografering for et personlig varemerke. Vi ville oppnå en «fresh» look, derfor brukte vi tre lys: Nanlite Forza 500, 300 og 60. Det meget skarpe hovedlyset kom fra en Forza 500 med reflektor som ble plassert til venstre, og som ga modellen det friske utseendet. Vi brukte også en Forza 300 med diffuser og en ekstra reflektor for å utfylle skyggene. På høyre side av veggen gir Forza 60 en reflektert lyseffekt som knapt er synlig på kinnet hennes. Hvitbalansen ble satt til 5500K for alle tre lysene, og som et resultat oppnådde vi en veldig kommersiell stil. Du kan se at lyset var sterkt nok til at vi kunne fange detaljer i det bølgende håret. Dette er også et flott oppsett for filming.