Gatefotografi er en måte å utforske, finne nye perspektiver og unike øyeblikk på hver dag.
Alle bilder av Tomas Wikers | @tomaswikers
Først, noen ord om å velge kamera
Når du holder på med gatefotografering ønsker du vanligvis å «forsvinne» i bakgrunnen og ikke tiltrekke deg for mye oppmerksomhet. Jeg bruker ofte et kompaktkamera, som for eksempel Ricoh GR III, eller et kompakt speilløst kamera som Fujifilm X-Pro2 med Samyang 12mm f/2 NCS. Et objektiv på 23mm eller 35mm fungerer også bra, og er sannsynligvis mer forenelig med gatefotografering. Disse kameraene er gode i bruk og lette å bære med seg. Fordelen er at folk tror at jeg er en turist, og bryr seg dermed ikke. Noen ganger bruker jeg også min Rolleiflex, og det er en fin samtalestarter siden mange lar ser fascinere av vintage analogkameraer.
1. Motiver finnes overalt
Et gatefotografi trenger ikke nødvendigvis tas i en gate eller i et urbant miljø. Små, morsomme situasjoner kan oppstå hvor som helst der folk møtes – som i en park, på en kafé eller i en frisørsalong. Bli et sted i noen minutter og se deg rundt for å se om det skjer noe spennende. Hvis ikke, kan du rett og slett gå videre og prøve et annet sted – og kanskje komme tilbake senere.
2. Ligg et skritt foran
Fotografering handler om å se, og for gatefotografering gjelder det å forutse en situasjon før den faktisk skjer. Interessante øyeblikk oppstår ofte plutselig, og da lønner det seg å være forberedt. Sørg for at kameraet ditt er innstilt på egnede verdier for lukkerhastighet, blenderåpning, ISO og fokus – slik at du raskt kan løfte det og knipse.
Hvis du ser at noe interessant er i ferd med å skje, og begynner å fikle med kamerainnstillingene, vil øyeblikket snart være borte. I gatefotografering har du som oftest bare noen få sekunder på å bestemme deg, og du må være forberedt. Jeg bruker vanligvis AP-modus (som prioriterer blenderåpning) og setter blenderåpningen et sted mellom f/5.6-8 og fokus mellom cirka 3-4 meter til uendelig. Jeg har også noen forhåndsprogrammerte moduser som passer for gatefoto, men noen ganger bruker jeg også Program-modus for å gjøre det raskt og enkelt for meg selv.
3. Utnytt bakgrunnen
Plakater og veggmalerier kan brukes som bakgrunn for å bygge historien du ønsker å fortelle. Men unngå forstyrrende elementer i bakgrunnen, for eksempel staver, trær eller gateskilt som ser ut som de vokser ut fra folks hoder.
4. Vær tålmodig
Noen ganger må du vente lenge på et godt bilde. Velg et motiv i et miljø eller lys som ser ut til å ha potensiale for et vellykket bilde, og bare observer på en diskret måte. Er du heldig vil det til slutt oppstå en interessant situasjon som er verdt ventetiden.
5. Fang bevegelser
Et fotografi må ikke nødvendigvis alltid være skarpt. Bilder som er uskarpe på grunn av bevegelse har ofte et poetisk uttrykk siden ikke alle detaljer er superklare. Når du tar bilder i bevegelse, kan du prøve å panorere med kameraet og bruke lang lukkertid, for eksempel 1/15 sekund. På denne måten blir bakgrunnen uskarp mens motivet i seg selv forblir rimelig skarpt.
6. Bøy deg ned
Å fotografere oppreist gir sjelden det beste perspektivet. En lav kameravinkel betyr et bedre møte med personen du vil fotografere. Når du bøyer deg ned eller vipper litt mot siden får du også ofte en mer interessant komposisjon. Det kan også gjøre det enklere å bli kvitt forstyrrende elementer i bakgrunnen.
7. Lys og skygge
Lyset er en helt avgjørende faktor når det kommer til fotografering. Solstriper og skygger kan være vakre komposisjonselementer og bidra med en følelse av fart og stemning. Bruk et par minutter på å prøve ut forskjellige oppsett for å sikre at du får det perfekte bildet, og sørg for at din egen skygge ikke vises på bildet. Du finner ofte det beste lyset om morgenen og sent på ettermiddagen. Lett og overskyet vær om kvelden er flott for å få frem mer detaljerte toner. Skyting i sterkt sollys bør unngås med mindre motivet spesielt drar nytte av det (noe som er fullt mulig). Men pass på din egen skygge!
8. Svart-hvitt eller farge
Fargebilder blir best når fargen er en viktig ingrediens i komposisjonen. Et svart-hvitt bilde understreker innholdet og tvinger på en måte seeren til å fokusere på bildets motiv. Hvis du fotograferer i raw-format kan du i etterkant velge om bildet ser best ut i farger eller svart-hvitt. Velger du sistnevnte er det viktig å gjøre en nøyaktig jobb i det digitale mørkerommet, slik at lys, skygger, kontraster og små, fine gråtoner fremheves på riktig måte i det ferdige bildet.