Tekst og bilder av vår polske ambassadør Michał Warda.
Du finner den originale artikkelen her (på polsk).
Det finns et spørsmål som alle par stiller oss; Hva skjer om det regner? Vi svarer vanligvis: Bra, vi liker utfordringer. Vi har lampene våre, og mange års trening. For å være helt ærlig; når det gjelder størrelsen på utfordringene - regn og mangel på sol er absolutt det minste av våre bekymringer. Dessuten kan du bruke været på en kreativ måte. I slike situasjoner er det ofte lett å se hvilken fotograf som kan få problemer og hvem som ikke gjør det.
Det finn dog situasjoner som er mye vanskeligere. Nylig fikk vi i oppdrag å spille inn en uttalelse fra en ekspert. Av forskjellige årsaker var det eneste rommet uten viftestøy dessverre et lite kontor fylt med pappesker. I tillegg til hvite vegger og massiv etterklang. Vi måtte skape noe av ingenting.
Da vi startet vårt eventyr med fotografering var kontinuerlig lys av høy kvalitet utenfor rekkevidde for oss dødelige. De profesjonelle lampene som finns på filmsett er fortsatt utenfor rekkevidde. Prisene på en god HMI (hydrargyrum medium-arc jodlampe) går for tusenvis, om ikke titusenvis av dollar. Hvis klientens reklame-budsjett gir rom for det, kan de leies fra et utleieselskap. Slike lamper har sine egne krav; du må ha et teknisk mannskap på flere personer og en lysmester. Alt dette utgjør en betydelig pris.
Markedet endres og mange fotografer har blitt interessert i film. Dette sammenfaller med en fantastisk teknisk revolusjon. Flere amatørfilmskapere kommer til enn fotografer. Dagens speilløse og billige videokameraer gir utmerket bildekvalitet og anstendige spesifikasjoner. Vi kan ta bilder og fotografere med ISO som tidligere ikke var tilgjengelige, derfor kan lyset vi bruker innendørs være mindre kraftig. Mange nye og kreative muligheter åpner seg. Mange selskaper innså dette og markedet ble oversvømt med en bølge av billige LED-lys. Dessverre genererer de fleste en lysstråle av lav kvalitet. Fargegjengivelsesindeksen (CRI) i billige LED-lamper ligger under den rimelige terskelen som er ca. 80. Dette manifesterer seg fordi det er vanskelig å få fargene riktig på film og bilder. Jo høyere CRI, desto bedre gjengis fargene og lyset vil se mer naturlig ut. Du har sikkert møtt på situasjoner når du bearbeider bilder fra den første dansen når paret er opplyst av det hvite DJ-lyset og du lurer på hvorfor hudtonen ikke blir riktig.
Whitesmoke Studio
Tilbake til lyset: kundene våre har ikke alltid budsjett til å bygge et stort HMI-opplyst studio. Det er heller ikke alltid nødvendig; vi gjør mange små prosjekt, noen ganger til og med kameraprosjekter. Men vi har alltid fokus på grunnleggende visuell verdi - lys. Det skal sies at ett av elementene som skiller både vår nyhetsdekning og kommersielle arbeid er omsorgen for dette meget viktige elementet.
Dette kan sammenlignes med lyd i filmverdenen. Husker du VHS? Bildet var kanskje av dårlig kvalitet, men hvis lyden var god, var det ingen som klaget. Prøv å se en film med dårlig lyd. Uutholdelig.
Det er det samme med lys. Det er grunnlaget. Så hvilke lys er det verdt å kjøpe for å fotografere og filme?
For to år siden, før pandemien, begynte vi å lete etter lys vi kunne bruke til både film og portretter. Vi har hatt samme blits i årevis - bærbare HENSEL-generatorer med fire hoder. Vi har gjort titalls kommersielle fotograferinger med dem. Det finns dog noen prosjekter som krever en annen tilnærming. Nemlig film. Vi jobber med hele scenen og ikke bare modellens ansikt. Kontinuerlig lys fungerer perfekt i disse situasjonene. Lysdioder av noe bedre kvalitet kom på markedet. Dessverre ville de i en tidlig periode være utilgjengelige eller rett og slett for dyre å importere, noe som er vanlig i Polen. Spesielt Ledgo LG-G260 MagicHue-paneler fikk vår oppmerksomhet. Vi begynte å lete etter informasjon om selskapet, og det viste seg at bortsett fra det faktum at en av våre favoritt “indie”-filmskapere Nik Pilecki jobber med dem, så har det dukket opp billigere versjoner av Ledgo-lampene på det polske markedet, rettet mot en annen gruppe mennesker - NANLITE-lamper.
For å svare på spørsmålet om hva slags lamper du bør velge for fotografering og filming: de siste årene har vi kjøpt følgende modeller: Forza 500/300/60/60b, Pavotubes 30c, 15c og 6c II. Vi har gjort mange prosjekter med disse lampene, de fleste kommersielle. Bilder, produktfotografering og filmer, portretter og forlovelsesbilder. Vi har brukt dem til reklame og sportsfilmer, bryllup og private prosjekter. Vi har også tatt studio-, familie- og kvinneakter (nakenbilder) med dem. De har reist mange mil med oss uten en eneste feil. Kitet vårt fikk nylig selskap av en projektor som er designet for den minste lampen i Nanlite-familien. Navnet er Forza 60b og den gjorde et stort inntrykk på oss. Den er god i bruk og kan erstatte og simulere solen.
Vår testing og anbefaling er basert på over et års erfaring og bruk i mange ulike omstendigheter. Som vanlig ønsker vi å beskrive nytteegenskapene (vi overlater de tekniske parameterne til andre). Lyskvaliteten er meget bra. Lampene du ønsker å bruke må oppfylle flere betingelser:
- De må være små nok til å ta med på reisen
- De må ha god eller veldig god kvalitet og gi god ergonomi - kort sagt, de kan ikke være for kompliserte å bruke. Ideelt sett bør det finnes tilbehør som kan endre lysets karakter og brukervennlighet. Den ekstra fordelen vil være innebygde lyseffekter som for eksempel å simulere TV, blålys eller lyn. En nyttig ting å bruke i en film. Fjernkontroll eller app er standard i dag.
Alle Nanlite-lampene oppfyller disse betingelsene. Det eneste vi ikke testet er de valgfrie WiFi-modulene. Vi har ikke hatt bruk for det, men alternativet er definitivt nyttig for større sett. Fjernkontrollen fungerer godt med Forza. Hodet er vanligvis høyt montert og uten fjernkontrollen vil brukervennligheten reduseres betydelig.
La oss starte med vår favoritt-gadget: Pavotubes eller, som vi liker å kalle dem, «the lightsabers». Selv Jacek Poręba likte dem så godt at vi hadde en liten duell ;)
Pavotubes kommer i tre versjoner - 30c, 15c og 6c. 30c er produksjonsstandard. Tuben er 130cm lang, noe som er den eksakte lengden på den populære 4ft Qusars. 15c er 90cm og 6c måler litt over 25cm. Den er ideel for å belyse trange steder, eller kan brukes som effektlys om natten.
Alle Pavotubes gir en imponerende CRI 98 mellom 2700K - 7500K. Men det er ikke alt. Pavotubes er hovedsakelig RGB-lamper - de kan lyse med nesten hvilken farge og metning som helst. De har et innebygd batteri og er selvfølgelig enkle å bruke. 6C har dessuten innebygde magneter slik at du kan feste den til ekstra tilbehør på en metalloverflate, noe som er veldig nyttig i situasjoner der du vil at lyset skal være synlig i rammen.
Gitt at lyset vi simulerer ved hjelp av PAVO oftest kan finnes i interiør, vurderer jeg kraften til disse lampene som tilstrekkelig. Vi bruker dem oftest med 10-20% effekt, så det er nok reserve igjen. Batteriet i 30c og 15c holder vanligvis til en full dag med fotografering. Den korte 6c trenger noen ganger å lades på nytt mellom opptak. Det lengste de varte var cirka to timers belysning med 50% effekt. Men du må huske at dette er en spesialarbeidslampe og ikke et "hovedlys", selv om vi under spesielle forhold brukte det som hovedlys. Det er veldig mykt og behagelig, og fungerer spesielt godt for sportsbilder.
Antallet applikasjoner som Pavotubes fungerer med er nesten uendelig, og avhenger bare av din kreativitet.
Nanlite Forza-serien er et litt annet konsept. Du kan feste lysformere med bowens-feste til hver av dem (til Forza 60 via en adapter) og bruke dem som tradisjonelle fotolamper. 300 og 600 er veldig kraftige, og vil også fungere bra til portretter. Vi liker imidlertid å forme med lys ved hjelp av forskjellige typer diffusjon og lyssetting. Forza 60 og 60b er en utmerket introduksjon både til å lære seg lyssetting og kreativ bruk, som et ekstra lys til hovedlyset eller som det eneste lyset i mindre sett eller situasjoner der vi kan bruke favoritt-tilbehøret vårt, som er projektoren/goboen. Alt du trenger er en skikkelig gobo (et metallstykke med utskårne former, som du plasserer mellom lampen og projektoren, eller foran lampen som gir et sterkt lys).
Lampene i Forza-serien er ofte tilgjengelige i to varianter - vanlig (5500 fargetemperatur) og med merket “b” (B-color), som kan kontrolleres i et spektrum av fargetemperaturer fra 2700 til 6500 kelvin. Dessuten kan du utstyre deg med en Fresnel med låvedør, et lite eller stort åttekantet lyssett og andre lysformere med Bowens-feste og den ovennevnte trådløse kontrollen. Forza 500 og 300 kan drives av V-monterte batterier, som er tilbehør. Forza 60 leveres med et praktisk feste for de populære og rimelige NPF -batteriene. Vi liker virkelig å jobbe på denne måten, det gir oss uavhengighet fra strømkilden.
Anbefaler vi Nanlites? Definitivt ja! Nylig blandet en filmfotograf og jeg ulike LED-lamper og sammenlignet Forza 300 med Aputure 120d. Tester har vist at Nanlites er mer kompakte, solide og at de tilbyr førsteklasses lyskvalitet. Det er verdt en helhjertet anbefaling.
Vi ønsker deg varmt velkommen til å følge oss på Instagram, der vi regelmessig viser øyeblikksbilder og backstage fra våre photoshoots. Det er der du oftest vil se Nanlites.
Vi har også gode nyheter - vår lidenskap for godt lyst har blitt anerkjent, og vi har inngått et partnerskap med Nanlite som vi er veldig glade og stolte av. Så du kan forvente deg på bår blogg og YouTube-kanal (ja, ja, vi kommer til å YouTube) materiale fra scenene, tanker og råd relatert til lys og fotografering. Følg med! Michal tvinner allerede barten;)
Alle bilder som er brukt i denne artikkelen ble selvsagt belyst med Nanlites. Noen av dem er utdrag fra filmene våre. Nedenfor finner du et bilde som viser hvor lett Pavotubes kan brukes. I bildet som er tatt av Franek Mazur (farger av Warda) kan du se Michał filme Leszek Możdżer; lyset holdes av produsent Eja Trzcińska ;)